Wednesday, January 26, 2011

علم غیب

قرآن علم غیب را تنها منحصر به خداوند میداند و به صراحت تمام اعلام میدارد که هیچ یک از انبیاء دارای علم غیب نبوده اند. بنابراین وقتی پیامبران و پیامبر گرامی اسلام فاقد علم غیب باشند ، به طریقی اولی امامان فاقد چنان علمی خواهند بود: «قل لااقول لکم عندی خزائن الله و لا اعلم الغیب و لا اقول لکم انی ملک ان اتبع الا مایوحی الی قل هل یستوی الاعمی و البصیر افلاتتفکرون» «بگو من به شما نمیگویم که خزائن الهی نزد من است و غیب نیز نمیدانم و به شما نمیگویم که من فرشته ای هستم ، من از هیچ چیز پیروی نمیکنم جز از آنچه به من وحی میشود ، بگو آیا نابینا و بینا برابرند ، آیا نمی اندیشید؟» (انعام50) . «قل لااملک لنفسی نفعاً و لاضراً الا ماشاء الله و لوکنت اعلم الغیب لاستکثرت من الخیر و مامسنی السوء ان انا الا نذیر و بشیر لقوم یومنون» «بگو که برای خود اختیار سود و زیانی ندارم مگر آنچه خدا بخواهد و اگر غیب میدانستم خیر فراوان برای خود کسب میکردم و هیچ ناگواری به من نمیرسید ، من کسی جز هشداردهنده و مژده آور اهل ایمان نیستم» (اعراف188) «ولااقول لکم عندی خزائن الله و لا اعلم الغیب و لا اقول انی ملک» «و به شما نمیگویم که خزائن الهی نزد من است و غیب نیز نمیدانم و نمیگویم که فرشته ام» (هود31) «ولله غیب السموات و الارض و الیه یرجع الامر کله فاعبده و توکل علیه و ماربک بغافل عماتعلمون» «و علم غیب آسمانها و زمین از آن خداوند است و همه ی کارها به سوی او بازگردانده میشود ، پس او را بپرست و بر او توکل کن و پروردگارت از کار و کردارتان غافل نیست» (هود123) «قل لایعلم من فی السموات و الارض الغیب الا الله» «بگو هیچکس جز خداوند در آسمان و زمین غیب نمیداند» (نمل65) قرآن به صراحت تمام میگوید که پیامبر منافقان پیرامونش را نمیشناسد ، هنگامی که پیامبر اطرافیانش را نشناسد یعنی فاقد علم غیب است. اگر پیامبر گرامی اسلام فاقد علم غیب است ، ائمه چنان علمی را از کجا آورده اند؟ «و من حولکم من الاعراب منافقون و من اهل المدینه مردوا علی النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم ینعذبهم مرتین یردون الی عذاب عظیم» «و از اعرابیان پیرامون شما و نیز از اهل مدینه منافقانی هستند که به نفاق خوگر شده اند ، تو آنان را نمیشناسی ، ما ایشان را میشناسیم ، دوبار عذابشان خواهیم کرد ، سپس دچار عذابی سهمگین شوند» (توبه101) پیامبر به صراحت عدم اطلاع خویش از عالم مجردات را بیان میکند: «ماکان لی من علم بالملا ال علی اذیخصمون» «مرا هیچ آگاهی از ملا اعلی نیست ، آنگاه که (فرشتگان) مجادله کردند» (ص69) تمام قصه های قرآنی (آل عمران44 ، هود94 ، یوسف3و102) میگویند که پیامبر گرامی اسلام علم غیب نمیدانسته است. از این رو تمامی احادیثی که ائمه را خزائن علم و دارای علم غیب معرفی میکنند باید جعلی و برساخته ی غالیان به شمار آیند.

اکبر گنجی امام زمان و فقها

No comments:

Post a Comment